Algemene voorwaarden
1. Definities
Specifieke Voorwaarden: een aan deze Algemene Voorwaarde onderworpen overeenkomst die de specifieke uitvoeringsmodaliteiten van deze overeenkomst beschrijft.
Diensten: de diensten die verleend worden aan de Klant conform de Overeenkomst zoals opgenomen in de Specifieke Voorwaarden.
Licenties: de software licenties die verkocht en geleverd worden aan de Klant conform de Overeenkomst zoals opgenomen in de Specifieke Voorwaarden. Licenties geven een gebruiksrecht op de door derden ter beschikking gestelde software tegen de overeengekomen prijs, voor de overeengekomen periode vermeld in de algemene of Specifieke Voorwaarden.
Overeenkomst: deze Algemene Voorwaarden en de Specifieke Voorwaarden. Deze overeenkomst bevat de volledige weergave van de rechten en plichten tussen Partijen met betrekking tot de Diensten en treedt in de plaats van alle voorgaande overeenkomsten en voorstellen, mondeling zowel als schriftelijk.
BLUE OCTOPUS: merknaam van Hapalochlaena BV, met maatschappelijke zetel te Wommelgem, Hoevenstraat 105, ingeschreven in het RPR van Antwerpen met BTW nr. BE0695.693.403.
Klant: de klant vermeld in de Specifieke Voorwaarden en op de factuur.
Uitvoerder: de dienstverlener of medewerker vermeld in de Specifieke Voorwaarden waarop BLUE OCTOPUS een beroep doet voor de uitvoering van deze Overeenkomst.
Partij(en): BLUE OCTOPUS of (en) de Klant zoals vermeld op de eerste pagina van deze factuur.
2. De verplichtingen van BLUE OCTOPUS
BLUE OCTOPUS verbindt zich ertoe de in de Specifieke Voorwaarden vermelde Diensten uit te voeren ten behoeve van de Klant en aangekochte Licenties met het daaraan verbonden gebruiksrecht te leveren.
3. De plaats van de uitvoering van de Overeenkomst
Behoudens andersluidende bepaling in de Specifieke Voorwaarden, zullen de Diensten worden uitgevoerd in de kantoren van BLUE OCTOPUS of in de lokalen van de Klant zoals vermeld in de Specifieke Voorwaarden.
4. De duur, beëindiging en ontbinding van de Overeenkomst
De duur van de Overeenkomst wordt vermeld in de Specifieke Voorwaarden. Eventuele andere beëindigingmodaliteiten worden vastgelegd in de Specifieke Voorwaarden. Onverminderd haar recht op schadevergoeding kan BLUE OCTOPUS, naar haar goeddunken de uitvoering van de Overeenkomst opschorten of de Overeenkomst van rechtswege, zonder ingebrekestelling en met onmiddellijke ingang ontbinden door de loutere verzending van een ter post aangetekende brief :
⁃ in geval van niet-betaling door de Klant op één enkele vervaldag of niet-naleving van enige andere contractuele verplichting;
⁃ in het geval de Klant een uitstel van betaling heeft aangevraagd, of zich in staat van faillissement of staking van betaling bevindt of zijn krediet aan het wankelen is gebracht of kennelijk onvermogend is;
⁃ ingeval van ontbinding en/of vereffening van de vennootschap van de Klant;
⁃ indien er op het geheel of een deel van de goederen van de Klant uitvoerend en/of bewarend beslag wordt gelegd op verzoek van een schuldeiser of in geval van andere uitvoerende of bewarende maatregelen ten aanzien van de goederen van de Klant;
- ingeval van bewijs of ernstige vermoedens van fraude verricht door de Klant;
⁃ ingeval de Klant weigert de gevraagde inlichtingen te verstrekken of ingeval de Klant onjuiste en/of valse inlichtingen heeft verstrekt;
BLUE OCTOPUS kan in geval van een andere dan de hierboven vermelde fout of contractuele tekortkoming de Overeenkomst beëindigen indien de Klant haar fout of contractuele tekortkoming niet heeft rechtgezet binnen een termijn van 15 dagen nadat zij door BLUE OCTOPUS per aangetekende brief in gebreke was gesteld. Indien de ontbinding en/of beëindiging niet gebeurt ten gevolge van een grove nalatigheid in hoofde van BLUE OCTOPUS dienen alle diensten geleverd voor onafgewerkte onderdelen op dit moment vergoed te worden aan de op BLUE OCTOPUS geldende gemiddelde uurtarieven; onverminderd het recht van BLUE OCTOPUS door alle middelen van recht de werkelijke schade te bewijzen indien deze meer bedraagt.
Geleverde licenties op software zijn steeds geldig tot het einde van het jaar (31 december) waarin aangekocht, tenzij anders vermeld in de specifieke voorwaarden. Daarna worden de licenties stilzwijgend verlengd voor een nieuwe periode van een jaar (van 1 januari tot 31 december tenzij anders vermeld in de Specifieke voorwaarden of op factuur), tenzij beëindigd door een van de Partijen. De Partijen verbinden zich ertoe de beëindiging kenbaar te maken, minimaal 90 dagen voor de vervaldatum van de Licenties van elk jaar, door de loutere verzending van een ter post aangetekende brief. De licenties worden automatisch beëindigd bij opschorting of ontbinding van de overeenkomst, door in punt 4 van de algemene voorwaarden opgesomde (maar niet limitatieve) redenen.
Een tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen op grond van deze Overeenkomst kan een Partij niet worden toegerekend indien de tekortkoming wordt veroorzaakt door omstandigheden die ontsnappen aan de redelijke controle van die Partij zeals brand, overstroming, stakingen, arbeidsonrust of andere storingen in het economisch leven, onvermijdbare ongevallen, embargo's, blokkades, wettelijke beperkingen, oproer, overheidsmaatregelen, niet-beschikbaarheid van communicatiemiddelen, terroristische aanslagen, oorlog, enz.
5. Intellectuele rechten
Tenzij anders vermeld in de Specifieke Voorwaarden, kent BLUE OCTOPUS de Klant een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht toe m.b.t. de resultaten van de door haar uitgevoerde Diensten
6. Vertrouwelijkheid
Onder vertrouwelijke informatie verstaat men alle informatie, van welke vorm dan ook (mondeling, schriftelijk, grafisch, elektronisch, ...), die in het kader van deze Overeenkomst tussen de Partijen werd uitgewisseld.
Partijen en hun werknemers moeten de vertrouwelijke informatie die ze van de andere Partij in uitvoering van deze Overeenkomst ontvangen hebben, geheimhouden.
Bovendien kunnen de Partijen de vertrouwelijke informatie enkel gebruiken in het kader van deze Overeenkomst. De Partijen mogen vertrouwelijke informatie niet aan derden bekendmaken zonder de schriftelijke toelating van de andere Partij.
De vertrouwelijkheidsverplichting zal blijven bestaan gedurende
een periode van 1 jaar na het eind van deze Overeenkomst, ongeacht de oorzaak van de beëindiging van de Overeenkomst.
Worden niet beschouwd als vertrouwelijke informatie:
- de informatie die op wettelijke wijze is bekomen bij een derde die door geen enkele vertrouwelijkheids-verplichting of geheimhouding gebonden is;
- de informatie die een Partij reeds kende vooraleer ze aan haar werd overgemaakt in het kader van deze Overeenkomst;
- de informatie die een Partij zelf heeft ontwikkeld zonder schending van deze Overeenkomst;
- de informatie die in het openbaar domein is gevallen zonder de tussenkomst of de fout van de Partij die ze heeft ontvangen;
- de informatie die door een gerechtelijke beslissing publiek moet worden gemaakt.
BLUE OCTOPUS mag tevens de Klant opnemen in haar klantenlijst, een beknopte beschrijving van de opdracht publiceren en de naam, merk van de klant gebruiken, voor publiciteitsdoeleinden en pr-activiteiten, in al haar communicaties.
BLUE OCTOPUS is volgens de AVG Verordening (EU 2016/679), gegevensverwerker en verwerkt dit steeds in opdracht en onder verantwoordelijkheid van de Klant
7. De uitvoeringsmodaliteiten
Voor de uitvoering van deze Overeenkomst doet BLUE OCTOPUS een beroep op de Uitvoerder. De Klant zal BLUE OCTOPUS alle informatie, technische of algemene documentatie of andere inlichtingen betreffende de opdracht ter beschikking stellen. Indien tijdens de looptijd van de Overeenkomst de inhoudelijke specificaties voor het uitvoeren van de Overeenkomst wijzigen, zal de Klant BLUE OCTOPUS vergoeden voor de bijscholing van de Uitvoerder. Indien de Klant zelf een opleiding verschaft aan de Uitvoerder, dan vallen de kosten voor deze opleiding ten laste van de Klant behoudens andersluidend beding in de Specifieke Voorwaarden. BLUE OCTOPUS zal eventuele geplande onderbrekingen van de uitvoering van de Diensten tijdig meedelen aan de Klant.
8. De vergoeding en de betalingsmodaliteiten
De Klant verbindt zich ertoe een vergoeding te betalen gelijk aan het aantal gepresteerde (uren) dagen, vermenigvuldigd met de in de Specifieke Voorwaarden overeengekomen tarieven of licentieprijzen vermeld in de Specifiek Voorwaarden.
Deze vergoedingen zijn steeds exclusief B.T.W. en eventuele andere door de overheid opgelegde of op te leggen heffingen. Tenzij anders vermeld in de Specifieke Voorwaarden zijn deze vergoedingen inclusief verplaatsingstijden en/of kosten. Bij langlopende contracten, kunnen de tarieven jaarlijks op de verjaardag van de overeenkomst door BLUE OCTOPUS aangepast worden.
Het werkschema bij uitvoering van de Diensten in de kantoren zijn alle werkdagen van 8:30 tot 17:30, met inbegrip van 1 uur middagpauze, tenzij anders overeengekomen in de specifieke voorwaarden. BLUE OCTOPUS verbindt zich ertoe bij de uitvoering van de Diensten, bij de klant, zich zoveel als mogelijk te schikken naar het werkschema van de klant. Er wordt uitgegaan van een werkschema van 40 uren per week of 8u per dag, tenzij anders voorzien in de specifieke overeenkomst.
Indien er sprake is van meer dan 40 uren worden volgende verhogingen gehanteerd (niet gecumuleerd):
- prestaties > 40 uur/week: + 50%
- prestaties tussen 22 en 07 uur: + 100%
- prestaties op zaterdag: +50%
- prestaties op zondag of wettelijke feestdag: + 100%
tenzij anders vermeld in de specifieke overeenkomst.
De Uitvoerder zal de werkprestaties ingeven in het door BLUE OCTOPUS gebruikte opvolgsysteem. De werkprestaties worden aangehecht bij facturatie, maar zijn te allen tijde opvraagbaar door de klant.
BLUE OCTOPUS zal iedere maand de hierboven vermelde vergoeding aan de Klant factureren. Alle facturen zijn betaalbaar 30 dagen na factuurdatum, tenzij anders vermeld in de Specifieke Voorwaarden. Het gebrek aan schriftelijk protest van een factuur en urenprestatie binnen de 8 werkdagen vanaf de verzending ervan, houdt de onherroepelijke aanvaarding van de factuur en de erin vermelde diensten in. Het verstrijken van de betalingstermijn stelt de Klant van rechtswege en zonder voorafgaande aanmaning in gebreke. Vanaf het verstrijken van de betalingstermijn is een conventionele moratoire intrest verschuldigd die gelijk is aan de intrestvoet zoals bepaald in artikel 5 Wet Betalingsachterstand (Wet 2.08.2002, BS 7.08.2002), vermeerderd met 3 %.
Op het onbetaald gebleven bedrag is bovendien een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 15 % voor de eerste schijf van EUR 4.000, 10 % voor de tweede schijf van EUR 4.000 tot EUR 12.500 en 7,5 % op hetgeen EUR 12.500 te boven gaat; onverminderd het recht om bijkomende schadevergoeding te vorderen voor de gerechtelijke invorderingskosten.
BLUE OCTOPUS behoudt het recht om een hogere schadevergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijke schade.
Indien de kredietwaardigheid van de Klant daartoe naar het oordeel van BLUE OCTOPUS aanleiding geeft, mag BLUE OCTOPUS, ook na het sluiten van de overeenkomst, van de Klant verlangen dat deze de door BLUE OCTOPUS gevraagde zekerheid stelt voor de betaling van de nog te leveren diensten en mag BLUE OCTOPUS de uitvoering hiervan opschorten zolang de zekerheid niet werd gesteld
9. Verantwoordelijkheden
BLUE OCTOPUS zal haar opdracht in het kader van deze Overeenkomst naar best vermogen uitvoeren en zal rekening houden met de aanwijzingen en richtlijnen welke zij van de Klant ontvangt.
Vermits BLUE OCTOPUS in het kader van deze Overeenkomst activiteiten verricht die een onderdeel uitmaken van specifieke projecten van de Klant, rust de eindverantwoordelijkheid m.b.t. deze projecten volledig bij de Klant.
Voor de toepassing van dit artikel wordt met BLUE OCTOPUS gelijkgesteld
1) elke vennootschap die een verbonden vennootschap is in de zin van art. 11 W.Venn. of een andere vennootschap van de groep en
2) elke werknemer of zelfstandige die door BLUE OCTOPUS of een gelijkgestelde vennootschap wordt ingeschakeld voor de uitvoering van de diensten.
De aansprakelijkheid die BLUE OCTOPUS kan oplopen, vloeit voort uit een inspanningsverbintenis die door de Klant degelijk zal moeten worden aangetoond.
BLUE OCTOPUS zal enkel gehouden zijn om de door haar veroorzaakte directe schade te herstellen, die veroorzaakt werd door de specifieke activiteiten van BLUE OCTOPUS zoals bepaald in deze Overeenkomst echter tot maximum het laagste van volgende bedragen, nl. hetzij het bedrag door de Klant verschuldigd voor de specifieke dienstverlening, hetzij een bedrag van 5.000 EUR, en dit ongeacht of de vordering is ingesteld op contractuele dan wel op buitencontractuele grondslag.
Wordt uitgesloten van aansprakelijkheid:
- de vergoeding door BLUE OCTOPUS voor alle indirecte schade of gevolgschade, waaronder financiële of commerciële verliezen, winstderving, verhoging van algemene kosten, storing van planning, verlies van verwachte winst, kapitaal, cliënteel en dergelijke;
- schade veroorzaakt door de fout en/of beslissing van de Klant;
- de vergoeding van alle directe en indirecte schade veroorzaakt door het gebruik van het geleverde product zelf;
- de vergoeding van schade die geheel of gedeeltelijk veroorzaakt is door software of hardware geleverd of gemaakt door derden, of door enig ander element in het bedrijf van de Klant, of in het bedrijf van de Klant gebracht na de totstandkoming van de overeenkomst
- alle vorderingen door derden tegen de Klant gericht.
Ingeval de geleverde ontwikkelingen voor verdere uitbouw of commercialisering worden aangewend, zal de Klant BLUE OCTOPUS vrijwaren tegen elke eis tot schadevergoeding door derden ingesteld, zelfs mocht komen vast te staan dat deze zijn oorsprong vindt in de door BLUE OCTOPUS geleverde diensten.
Deze aansprakelijkheidsbeperkingen blijven van toepassing in het geval BLUE OCTOPUS werd ingelicht door de Klant van het bestaan van een reëel risico op schade. Partijen erkennen dat dit een redelijke verdeling inhoudt van het risico.
10. Verbod tot aanwerven en/of afwerving
Partijen zullen er zich tevens van onthouden elkaars medewerkers te benaderen met voorstellen welke zouden kunnen leiden tot de ontslagname van de betrokken medewerker; ongeacht of deze rechtstreeks als personeelslid dan wel als of via een onderaannemer werkzaam is.
Partijen verbinden er zich toe om gedurende de overeenkomst en tot twaalf (12) maanden na de beëindiging ervan geen medewerkers of personeelsleden van elkaar te zullen aanwerven, hetzij rechtstreeks, hetzij onrechtstreeks, tenzij mits uitdrukkelijk voorafgaand schriftelijk akkoord van de andere Partij. Onder onrechtstreeks wordt in hoofde van de medewerkers verstaan: alle vormen waarin zij hun diensten zouden kunnen aanbieden aan de Opdrachtgever, zoals (niet-limitatief) bv. via derden, via een vennootschap, via andere werkgevers, via uitzendbureaus, enz. in hoofde van Partijen impliceert dit alle vormen waarin diensten van deze medewerkers hen tot voordeel kunnen strekken zoals bv. diensten verstrekt via verwante rechtspersonen zowel binnen of buiten de groep.
Partijen maken zich sterk dat deze verbintenissen, vermeld in punt 10, voorgaande paragrafen, onder dezelfde modaliteiten en voorwaarden zullen worden nageleefd door hun personeelsleden, medewerken en de met hen verbonden ondernemingen.
ln geval Partijen een inbreuk plegen op de verbintenissen bepaald in artikel 10, dan zal de inbreuk plegende partij een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn aan de andere Partij. Partijen behouden zich evenwel het recht voor een hogere schadevergoeding te vorderen indien hun werkelijk geleden schade hoger is.
Deze forfaitaire schadevergoeding bedraagt ingeval van een inbreuk op artikel 10, 2 maal het jaarsalaris plus de extralegale voordelen van het aangeworven of betreffende personeelslid. In geval de medewerker als of via een onderaannemer werkzaam is wordt de forfaitaire schadevergoeding vastgelegd op 100’000€.
11. Algemene bepalingen
De huidige Overeenkomst is onderworpen aan het Belgische recht. Alle geschillen die tussen Partijen over de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van deze Overeenkomst eventueel zouden kunnen rijzen, zullen zoveel mogelijk beslecht worden op minnelijke wijze. Slagen zij er niet in een minnelijke oplossing te vinden, dan zal het aan elk van de Partijen vrij staan hun geschil voor te leggen aan de bevoegde Rechtbank van koophandel te Antwerpen. Partijen kunnen eveneens overeenkomen hun geschil voor te leggen aan een scheidsrechter die moet pogen Partijen te verzoenen. Geen enkele vordering kan door de Klant worden ingesteld met betrekking tot de geleverde prestaties meer dan 3 maanden na het voorval dat aanleiding gaf tot die vordering of indien de Klant binnen de maand nadat het voorval zich voordeed, hiervan BLUE OCTOPUS niet in kennis heeft gesteld.
Deze Overeenkomst, noch de eruit voortvloeiende rechten of verplichtingen mogen geheel of gedeeltelijk worden overgedragen zonder de uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van beide partijen.
BLUE OCTOPUS kan voor de uitvoering van de Overeenkomst een beroep doen op onderaannemers. Het inschakelen van een onderaannemer zal gebeuren onder de verantwoordelijkheid van BLUE OCTOPUS en zal geen bijkomende kosten voor de Klant met zich meebrengen.
BLUE OCTOPUS en de Klant stellen elk een vertegenwoordiger aan, zoals opgenomen in de Specifieke Voorwaarden. Deze vertegenwoordigers zullen op regelmatige tijdstippen vergaderen teneinde een planning op te stellen en de uitvoering van de Overeenkomst op te volgen.
De eventuele nietigheid van één van de bepalingen van deze Overeenkomst zal geenszins invloed hebben op de geldigheid van de andere clausules ondanks de nietigheid van de betwiste clausule. De Partijen zullen alles in het werk stellen om, in onderlinge overeenstemming, de nietige clausule te vervangen door een geldige clausule met dezelfde of grotendeels dezelfde economische impact als de nietige clausule. Het niet opeisen van een recht of het niet toepassen van een sanctie door één van de Partijen houdt geenszins een afstand van recht in.
In geval van tegenspraak tussen de Algemene Voorwaarden en de Specifieke Voorwaarden, zullen de Specifieke Voorwaarden voorrang hebben.
BLUE OCTOPUS voert deze Overeenkomst uit in alle vrijheid en onafhankelijkheid. Noch tussen BLUE OCTOPUS en de Klant, noch tussen de Klant en de Uitvoerders waarop BLUE OCTOPUS een beroep doet, bestaat er een hiërarchische verhouding.
Ongeacht de aard en/of de waarde van de te bewijzen rechtshandeling mag BLUE OCTOPUS deze steeds bewijzen aan de hand van volgende bijkomende bewijsmiddelen: kopie of reproducties in welke vorm ook (doorslag, fotokopie, microfilm, scan, ...), via informatiedrager, fax, telex en email. Die bewijsmiddelen hebben dezelfde bewijskracht als een onderhandse akte opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek.
Algemene voorwaarden versie 2023/01